قرارداد فروش خودرو بنگاهی

قرارداد فروش خودرو بنگاهی

قرارداد فروش خودرو بنگاهی

بنگاه ها مکان هایی برای تنظیم انواع قراردادها مانند قرارداد فروش خودرو هستند. یکی از اموالی که بسیار مهم است و حتما در زمان فروش باید برای آن قرارداد منعقد شود خودرو است. قراردادها اصلی ترین بخش از زندگی ما را تشکیل داده اند. قراردادها به سه روش دستی، بنگاهی و رسمی تنظیم می شوند. از لحاظ درجه اعتبار قرارداد بنگاهی بالاتر از قرارداد دستی است. تنظیم قرارداد به روش قانونی و رعایت اصول قراردادنویسی از جمله شباهت های قرارداد بنگاهی و رسمی است. بنگاه به عنوان واسطه خودرو مورد نظر را به فروش می گذارد. خریداری که به بنگاه مراجعه کند پس از دیدن خودرو یا اطلاع از مشخصات آن از طریق بنگاه دار خودرو را می پسندد. بنگاه دار امکان ملاقات طرفین را فراهم می کند. پس از آنکه بایع و خریدار به توافق رسیدند و تصمیم به تنظیم قرارداد گرفتند بنگاه دار مبایعه نامه را تنظیم می کند.

قرارداد فروش خودرو چگونه تنظیم می شود؟

قرارداد فروش خودرو ویژگی های خاصی دارد. اکثر ویژگی ها در تمامی قراردادها مشترک است. به ویژگی های مشترک یک قرارداد شرایط عمومی گفته می شود. بعضی از شروط و خیارات در قراردادها متفاوت است. به شروط و خیارات خاص شرایط اختصاصی گفته می شود. ما در این مطلب شرایط عمومی قراردادها را مورد بررسی قرار می دهیم. شرایط عمومی قرارداد به صورت زیر است؛

مشخصات طرفین: مهم ترین اصل در یک قرارداد فروش خودرو ذکر مشخصات دو طرف معامله است. اگر معامله ای صورت بگیرد اما اسمی از خریدار یا فروشنده برده نشده باشد قرارداد صورت گرفته باطل بوده و هیچ اعتباری ندارد.

تنظیم قرارداد فروش خودرو به روش بنگاهی
تنظیم قرارداد فروش خودرو به روش بنگاهی

موضوع معامله: آنچه که تعیین کننده متن قرارداد است ذکر موضوع قرارداد است. قطعا متن، بها و مشخصاتی که قرار است برای قرارداد فروش خودرو بنویسید با قراردادی مانند فروش ملک متفاوت است.

ثمن معامله: ثمن تعیین کننده بهایی است که قرار است بابت خرید خودرو پرداخت شود.

امضای طرفین: امضا تایید کننده معامله صورت گرفته است. حتما طرفین باید در آخر قرارداد متن را امضا و اسامی خود را کنار آن بنویسند.

معایب قرارداد بنگاهی

قطعا در کنار مزایای بسیاری که قرارداد فروش خودروی بنگاهی دارد حتما معایبی هم وجود دارد. معایب تنظیم قرارداد به روش بنگاهی به صورت زیر است؛

پرداخت حق کمیسیون بالا: پرداخت حق التحریر یا حق کمیسیون بنگاه دار یک امر منطقی است. میزان مبلغی را که طرفین باید برای حق کمیسیون پرداخت کنند به نسبت بالاست.

نقش بنگاه دار در معامله: بنگاه دار تنها نقش فراهم کردن معامله را بر عهده دارد. در صورت بروز اختلاف و طرح شکایت در دادگاه بنگاه دار هیچگونه نقشی نخواهد داشت.

از لحاظ اعتبار: درست است که قرارداد بنگاهی به دلیل رعایت اصول قانونی مانند روش رسمی معتبر است. هر قدر هم که قرارداد بنگاهی معتبر باشد باز اعتبار آن به اندازه روش رسمی نیست.

امکان فروش مجدد خودرو: قرارداد بنگاهی مانند روش دستی بر روی یک برگ کاغذ و با یک خودکار تنظیم می شود.  کاغذ قرارداد بنگاه مخصوص بوده و یک کاغذ معمولی نیست فقط مانند روش دستی با خودکار نگارش می شود. به دلیل عدم ثبت قرارداد در سایت اداره ثبت امکان فروش مجدد خودرو به روش دستی وجود دارد.

مزایا و معایب تنظیم قرارداد فروش خودرو به روش بنگاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *