قرارداد فروش خودرو چگونه تنظیم می شود؟

قرارداد فروش خودرو چگونه تنظیم می شود؟

قرارداد فروش خودرو چگونه تنظیم می شود؟

قرارداد فروش خودرو یکی از انواع قراردادهای رایجی است که مابین خریدار و فروشنده منعقد می شود. قراردادنویسی یک اصول خاصی لازم دارد. بعضی از افرادی که قراردادی را منعقد می کنند به دلیلی شناختی که از یکدیگر دارند تنظیم قرارداد را خیلی ساده می گیرند. قانون آشنایی طرفین را به عنوان دلیل موجه نقص در قرارداد نمی پذیرد. قانون به شکایاتی در رابطه با دعواهای مرتبط با قرارداد رسیدگی می کند که اصول قرارداد نویسی در آن ها رعایت شده باشد. هنگام تنظیم قرارداد حتما اصولی را که در ادامه خواهیم گفت رعایت کنید.

اصول نگارش قرارداد فروش خودرو

افراد به روش های مختلف دستی، بنگاهی و رسمی اقدام به تنظیم قرارداد فروش خودرو می کنند. هنگام تنظیم قرارداد باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید.

مشخصات طرفین

حتما در زمان نوشتن قرارداد فروش خودرو در ذکر مشخصات طرفین بسیار دقت کنید. ممکن است یکی از طرفین قرارداد شخص حقوقی باشد. مشخصات شخص حقیقی با شخص حقوقی متفاوت است. در صورتی که طرف مقابل شخص حقیقی است ذکر مشخصاتی مانند: نام، نام خانوادگی، کد ملی، نام پدر، آدرس محل سکونت و شماره تماس الزامی است. در صورتی که شخص حقوقی است ذکر مشخصات شرکت مانند: نام شرکت، شماره ثبت، شناسه ملی، کد اقتصادی، کد پستی، نشانی دقیق شرکت و اسامی افراد دارای امضای مجاز الزامی می باشد.

نکته: ممکن است شخصی به نمایندگی از شخص حقوقی یا حقیقی بخواهد با شما معامله کند. حتما نسبت به اختیاری که این شخص دارد مطمئن شوید و در متن قرارداد عنوان نمایندگی وی را ذکر کنید.

موضوع معامله

حتما در قسمت موضوع عنوان قرارداد فروش خودرو را ذکر کنید. عدم ذکر موضوع منجر به ایجاد مشکل در آینده خواهد شد. در صورت بروز دعوا در دادگاه اگر موضوع قرارداد مشخص نباشد قرار رد صادر خواهد شد.

مشخصات خودرو

حتما تمامی مشخصاتی را که معرف خودروی مورد نظر است در قرارداد فروش ودرو بیان کنید. مشخصات خودرو شامل نوع خودرو، رنگ، مدل، شماره موتور، شماره شاسی، شماره بدنه و سیستم آن می باشد.

بهای معامله

منظور بهای معامله قیمتی است که طرفین نسبت به میزان آن به توافق رسیده اند. بها با قیمت واقعی متفاوت است. بها مبلغ توافقی مابین خریدار و فروشنده است. قیمت ارزش واقعی خودرو است.

نکته1: مبلغ بها و شرایط پرداخت در قسمت بهای معامله و به صورت ریال بیان شود.

نکته2: ذکر نحوه پرداخت به این صورت که چه مقدار به صورت نقد و چه مقدار به صورت چک می باشد الزامی است.

نکته3: مشخصات کامل چک، تعداد چک و تاریخ سر رسید حتما مشخص شود.

نکته4: شماره حساب مورد نظر جهت واریز وجه به حساب فروشنده قید گردد.

نکته5: حتما تاریخ هایی را که مبلغ به صورت نقدی به فروشنده پرداخت می شود در قرارداد ذکر کنید.

شرایط معامله

هر قراردادی اعم از قرارداد فروش خودرو، ملک، زمین و … دارای شرایطی هستند. عدم ذکر شرایط معامله امکان فسخ و ابطال در آینده را از بین می برد. شرایط الزامی در قرارداد فروش خودرو شامل زمان سند زدن، زمان پرداخت بهای معامله و مرکز تعویض پلاک می باشد.

شرایطی که حق فسخ را در معامله ایجاد می کند

ممکن است ایراداتی قبل از انعقاد قرارداد، در حین یا پس از انعقاد قرارداد فروش خودرو قبل از تحویل برای خودروی مورد نظر ایجاد شود. شرایط ایجاد شده به طور ذاتی نمی تواند منجر به فسخ قرارداد شود. شرایط فسخ باید در قرارداد ذکر شود که شامل موارد زیر است؛

خیار عیب: ممکن است که مبیع عیوبی داشته باشد که فروشنده آن را مخفی کند. در قرارداد ذکر گردد در صورت وجود عیب خریدار حق فسخ را خواهد داشت.

خیار صفت: ممکن است فروشنده صفاتی را برای خودرو ذکر کرده باشد. در زمان رویت خودرو آن صفات را نداشته باشد مشتری خیار فسخ را خواهد داشت.

خیارتاخیر ثمن: ذکر تاریخ پرداخت ثمن معامله الزامی است. در صورتی که مشتری در تاریخ تعیین شده ثمن را پرداخت نکند بایع حق فسخ را خواهد داشت.

کلام آخر

قراردادها بخش عظیمی از زندگی ما را تشکیل داده اند. در هر قراردادی تعدادی شروط و خیارات وجود دارد. در صورت خودداری طرفین از شرایط فسخ قرارداد معامله فسخ خواهد شد. عدم ذکر شرایط فسخ امکان فسخ را از بین خواهد برد. قراردادی را قانون معتبر می داند که اصول قرارداد نویسی در آن به صورت امل رعایت شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *