نکات اساسی قرارداد فروش خودرو

نکات اساسی قرارداد فروش خودرو

نکات اساسی قرارداد فروش خودرو

آخرین مرحله از یک معامله خودرو تنظیم قرارداد فروش خودرو مابین خریدار و فروشنده است. قرارداد ها دارای چندین مرحله هستند: مرحله اول قصد فروشنده جهت فروش خودرو است، مرحله دوم پیدا شدن خریدار و قبول از جانب وی و مرحله سوم مکتوب نمودن قرارداد می باشد. در واقع عقد از مرحله ایجاب و قبول که عبور کرد دیگر مورد پذیرش قانون است. معمولا مابین خریدار و فروشنده ممکن است اختلافاتی ایجاد شود، بروز اختلاف ممکن است که به طرح دعوا در دادگاه کشیده شود. در زمان طرح دادخواست  به یک مدرک معتبر جهت استناد نیاز دارید. مبایعه نامه منعقد شده بهترین سند جهت اثبات ادعای شما است. تنظیم مبایعه نامه مخصوص مواقعی است که مابین دو طرف اختلاف و مشکلی ایجاد می شود. دادگاه قراردادی را می پذیرد که تمامی نکاتی را که یک قرارداد قانونی نیاز دارد در آن رعایت شده باشد. عدم رعایت نکات تنظیم قرارداد منجر به رد دعوا در دادگاه خواهد شد.

نکاتی که نیاز است در زمان تنظیم قرارداد فروش خودرو رعایت کنیم

یکی از مواردی که نویسنده قرارداد فروش خودرو باید رعایت کند رعایت اصول قرارداد نویسی است. اصول قرارداد نویسی در تمامی قرادادها یکسان است. آنچه که باعث تفاوت در قراردادها می شود موضوع معامله است. مواردی که در زمان تنظیم قرارداد فروش خودرو باید رعایت کنید به شرح زیر است؛

موضوع قرارداد

 اولین چیزی که باید در زمان انعقاد قرارداد فروش خودرو بنویسید نوشتن موضوع قرارداد است. موضوع قرارداد چهارچوب اصلی را مشخص می کند. پس از آنکه موضوع بر نویسنده مشخص شد دیگر می داند که قرار است در مورد چه چیزی بنویسد.

مشخصات طرفین

 ذکر مشخصات طرفین اصلی ترین بخش از یک قرارداد فروش خودرو است. بدون ذکر مشخصات انگار معامله ای صورت نگرفته و قراردادی تنظیم نشده است. مشخصات شامل موارد زیر است؛

  • نام و نام خانوادگی طرفین
  • کد ملی و شماره شناسنامه
  • نام پدر
  • شغل
  • آدرس محل سکونت
  • شماره تماس

بهای معامله

 بدون شک آنچه که به قرارداد فروش خودرو عنوان بیع می دهد بهای معامله است. بها به معنی میزان مبلغی است که برای خودرو تعیین شده است. زمانی که فروشی صورت می گیرد قطعا بهایی هم باید برای آن پرداخت شود. حتما بهای معامله را هم به صورت عددی و هم به صورت حروف بنویسید.

امضای طرفین

زمانی که تمامی مراحل فوق را در قرارداد فروش خودرو رعایت کردید در صورتی که پایین متن را امضا نکنید انگار معامله ای صورت نگرفته است. معامله ای که امضا ندارد اصلا معامله نیست و برگه ای که در آن متن قرارداد نگارش شده حکم یک کاغذ بی ارزش را دارد. در انتهای متن قرارداد حتما باید طرفین آن را امضا کنند و اسامی خود را در کنار امضایشان بنویسند.

تاریخ انعقاد قرارداد

یک مساله مهم که در انعقاد قرارداد فروش خودرو باید رعایت شود ذکر دقیق تاریخ انعقاد معامله است. ذکر تاریخ انعقاد عقد در عقود دیگر مانند اجاره الزامی نیست و از زمان نگارش قرارداد محسوب می شود. ذکر روز، ماه و سال نگارش مبایعه نامه یک امر اساسی است که حتما باید رعایت گردد.

شروط ضمن عقد

شاید بعضی از افراد از ذکر شروط در زمان نگارش قرارداد فروش خودرو خودداری کنند. ذکر شروط یکی از مواردی است که قانون بسیار آن را مورد توجه قرار داده است. خودرو یک مال منقول است و احتمال آسیب به آن بسیار زیاد است. ممکن است که مالک با خودرو تصادفی کرده باشد و آسیبی بدان رسیده باشد و این موضوع را از خریدار مخفی کرده باشد. در صورتی که در زمان نگارش قرارداد خیار عیب و خیارات دیگر ذکر نشده باشد خریدار امکان فسخ را نخواهد داشت.

شروط ضمن عقد قرارداد فروش خودرو
شروط ضمن عقد قرارداد فروش خودرو

کلام آخرتنظیم قرارداد فروش ماشین مساله ساده ای نسیت. در زمان فروش خودرو باید علاوه بر ذکر مشخصات طرفین مشخصات خودرو مانند شماره پلاک، شماره شاسی و شماره موتور را هم ذکر کنید. در زمان تنظیم قرارداد حتما شرایط فسخ قرارداد را هم ذکر کنید. مشخصات طرفین به قرارداد حاصله اعتبار بخشیده و آن را قانونی می کند. ذکر تاریخ انعقاد قرارداد بسیار الزامی است. در صورتی که در دادگاه طرح دعوا شود تاریخ انعقاد عقد یکی از اصلی ترین مواردی است که مورد توجه قرار می گیرد. عقد بیع جز عقود لازم است. عقود لازم قابل فسخ و ابطال نیستند. در صورتی قابلیت فسخ دارند که یکی از شروط فسخ در قرارداد نقض شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *